De nieuwe BMW X5

Belichaming van nieuwe X designtaal: robuust, helder en precies.

De BMW X5 opende twintig jaar geleden het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV). De BMW X5 is tevens de grondlegger van de BMW X familie en marktleider in het premium AWD-segment. En die status heeft de BMW X5 tot op de dag van vandaag. “De nieuwe BMW X5 is de essentie van de BMW X familie en heeft in zijn vierde generatie een krachtigere, modernere uitstraling dan ooit”, aldus Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.

November 2018

Een opvallende off-roaduitstraling en gegarandeerd goede prestaties in het terrein, gecombineerd met het premiumkarakter en de dynamiek van een BMW – dat was het concept waarmee BMW twintig jaar geleden het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV) opende. Het eerste model in dat segment was de BMW X5 – de grondlegger van de BMW X familie en marktleider in het premium AWD-segment. En die status heeft de BMW X5 tot op de dag van vandaag. Inmiddels heeft BMW wereldwijd meer dan 2,2 miljoen exemplaren van de BMW X5 verkocht, verdeeld over drie modelgeneraties. De nieuwe generatie is opnieuw een mijlpaal op het gebied van design en technologie. De nieuwe BMW X5 wordt ook weer in de BMW fabriek in Spartanburg, South Carolina (VS) geproduceerd. Dit expertisecentrum van BMW X modellen produceert ook de BMW X3, de BMW X4 en de BMW X6 – en voegt daar binnenkort ook de BMW X7 aan toe. De wereldwijde introductie van de nieuwe BMW X5 start in november 2018.

Grotere afmetingen

Een wielbasis die 42 mm langer is dan die van zijn voorganger (nu 2.975 mm), een 36 mm grotere lengte (nu 4.922 mm), een 66 mm grotere breedte (nu 2.004 mm) en een 19 mm grotere hoogte (nu 1.745 mm) geven de nieuwe BMX X5 niet alleen een nog indrukwekkender uiterlijk, maar ook riante interieurruimte voor passagiers en hun bagage. De nieuwe BMW X5 heeft zijn kenmerkende SAV-proporties behouden, maar de designtaal is nieuw – met strakke oppervlakken en scherpe lijnen. De krachtig gevormde motorkap, de korte overhang aan de voorzijde, de licht zeshoekige wielkasten en de dynamisch gebogen daklijn verwijzen allemaal naar het sportieve, stoere karakter van de BMW X5.

Grote nierengrille

Het opvallendste element aan de voorzijde van de BMW X5 is de grote nierengrille met een omlijsting uit één stuk. Hij is standaard uitgerust met LED-koplampen; BMW Laserlight met Adaptive LED Headlights is een optie. Dit systeem omvat BMW Laserlight met Selective Beam dat de grootlichtfunctie optimaliseert. Het resultaat is een grootlichtbundel die niet verblindt en maar liefst 500 meter ver reikt. Blauwe X-vormige elementen, die de zeskantige lichtbronnen verdelen in de van BMW bekende dubbele koplampen, zorgen voor een kenmerkend aanzien. De fijne lijn over de flanken van de nieuwe BMW X5 – die oploopt bij het achterportier – versterkt de moderne uitstraling. De lijn accentueert de krachtige schouders van de carrosserie en loopt uit naar de achterlichten. Die lopen ver door in de achterschermen. Aan de achterzijde zijn alle lichtelementen voorzien van LED-techniek. Het driedimensionale design van het glas geeft de achterlichten een gebeeldhouwd, technisch uiterlijk. Diagonale lijnen geven de achterzijde van de nieuwe BMW X5 compacte, stoere looks.

Designdetails

Kenmerkende designdetails onderscheiden de xLine en M Sport versies van de X5. De xLine uitvoering is herkenbaar aan onder meer de in mat aluminiumkleur uitgevoerde spijlen van de nierengrille. Verder zijn de beschermplaat aan de onderzijde en de dakrails en zijraamlijsten in satijnglanzend aluminium uitgevoerd en andere accenten in chroom, om het off-roadkarakter van de nieuwe BMW X5 te accentueren. De M Sport uitvoering heeft de wielkastranden, de afwerking van de bumpers, de beschermplaat onder de achterzijde en de zijskirts in carrosseriekleur. Verder accentueren de extra grote luchtinlaten aan de voorzijde, de mat aluminiumkleurige spijlen in de nierengrille en de in hoogglanzend zwart uitgevoerde dakrails, zijraamlijsten en andere sierelementen het dynamische potentieel van de SAV. De nieuwe BMW X5 is standaard voorzien van lichtmetalen 18-inchwielen. De xLine versie is uitgerust met specifieke lichtmetalen 19-inchwielen en de M Sport met lichtmetalen 20- inchwielen met dubbele spaken. 18- tot 22-inchwielen in andere designs zijn optioneel leverbaar. 

Interieur

De hoge zitpositie, het op de bestuurder gerichte dashboard en de nieuw ontworpen en ingedeelde bedieningsorganen bieden de bestuurder optimaal uitzicht en overzicht, zodat hij maximale controle heeft over de auto. Het volledig digitale instrumentenpaneel en de Control Display zijn optisch met elkaar verbonden door een consistent design en overeenkomstige grafische vormgeving. De nieuwe iDrive Controller is in de middenconsole ondergebracht, net als de nieuw ontworpen keuzehendel voor de transmissie en alle andere bedieningsorganen die met het rijden te maken hebben – zoals de Driving Experience Control schakelaar, de start-/stopknop en de knoppen voor de instellingen van de luchtvering en de off-roadmodi (indien de auto daarmee is uitgevoerd). Er is tevens een nieuw vormgegeven bedieningspaneel voor de verwarming en airconditioning. De verlichtingsfuncties van de nieuwe BMW X5 zijn eveneens met knoppen te bedienen. Een van de hoogwaardige materialen voor het interieur is de nieuwe Vernasca-variant van de standaard lederen interieurbekleding. Net als de optionele BMW Individual Merino-lederen interieurbekleding is die leverbaar in vijf kleuren. De nieuwe BMW X5 is standard voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmbare sportstoelen. Klanten kunnen ook de optionele Comfortstoelen bestellen, die optioneel zijn voorzien van massagefunctie en ventilatie, zowel voor de bestuurder als de passagier voorin.

bagageruimte

Behalve meer comfort en grotere exclusiviteit biedt de nieuwe BMW X5 ook extra functionaliteit. Door de in de verhouding 40:20:40 gedeelde achterbankleuning neer te klappen, groeit de bagageruimte van 645 tot maximaal 1.860 liter. De nieuwe BMW X5 is verder voorzien van een gedeelde achterklep. Als de klant het optionele Comfort Access heeft besteld, kunnen beide delen automatisch, handsfree, geopend en gesloten worden. Daarbij zakt de afdekking van de bagageruimte automatisch in de vloer (leverbaar vanaf december 2018). Als de klant de optionele derde zitrij bestelt (leverbaar vanaf december 2018), dan kan hij ook de elektrische verstelling in lengterichting bijbestellen. Via een bedieningspaneel in de bagageruimte kan ook de tweede zitrij in lengterichting worden verschoven en kan de rugleuning van de tweede en derde zitrij worden neergeklapt. Bovendien is de tweede zitrij elektrisch voorover te klappen om de toegang tot de derde zitrij te vergemakkelijken.

Modelvarianten bij introductie

Zescilinder-in-lijn benzinemotor, 8-traps Steptronic automaat. Cilinderinhoud 2.998 cm3 , vermogen 250 kW (340 pk) bij 5.500-6.500 toeren per minuut, maximumkoppel 450 Nm bij 1.500-5.200 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 5,5 s, topsnelheid 243 km/u. Verbruik gecombineerd* 8,5-8,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 193-200 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.

Zescilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat. Cilinderinhoud 2.993 cm3 , vermogen 195 kW (265 pk) bij 4.000 toeren per minuut maximumkoppel 620 Nm bij 2.000- 2.500 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 6,5 s, topsnelheid 230 km/u. Verbruik gecombineerd* 6,0-6,8 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 158-179 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.

Zescilinder-in-lijn dieselmotor, 8-traps Steptronic automaat. Cilinderinhoud 2.993 cm3, vermogen 294 kW (400 pk) bij 4.400 toeren per minuut, maximumkoppel 760 Nm bij 2.000- 3.000 toeren per minuut. Acceleratie 0-100 km/u 5,2 s, topsnelheid 250 km/u. Verbruik gecombineerd* 6,8-7,2 l/100 km, CO2-emissie gecombineerd* 179-190 g/km, emissienorm EU6d-TEMP.

De nieuwe BMW Z4 First Edition
De nieuwe BMW 3 Serie Sedan
BMW is klaar voor WLTP

De nieuwe BMW Z4 First Edition

Laat iedereen nonchalant achter zich: de nieuwe BMW Z4 First Edition ontvouwt vanuit elk perspectief een nieuwe dimensie van rijden met open dak. Een speciale editie met de esthetiek van een roadster en de dynamiek van een BMW M model. De unieke BMW Z4 First Edition is slechts tijdelijk leverbaar. Exclusief uitgevoerd in Frozen Orange metallic. Met open of gesloten kap – deze buitengewone BMW Roadster streeft met zijn volle 340 pk naar grenzeloze vrijheid. De wereldpremière van de nieuwe BMW Z4 vindt plaats in oktober tijdens Mondial de l’Automobile in Parijs.

De nieuwe BMW 3 Serie Sedan

Begin juni mochten enkele autojournalisten van over de hele wereld een prototype van de nieuwe BMW 3 Serie testen op de Nordschleife van de Nürburgring. Het perfecte traject om de rijdynamische doorontwikkelingen aan de motor, het onderstel en de besturing op de proef te stellen. De sportsedan liet zien wat rijdynamiek in een BMW 3 Serie betekent. Het exterieur was nog gecamoufleerd maar zijn karakter als ultieme rijmachine werd eens te meer indrukwekkend onderstreept.

BMW is klaar voor WLTP

Vanaf september 2018 wordt de NEDC vervangen door een nieuwe, meer realistische rijcyclus met de naam WLTP („Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“). Deze wordt bovendien aangevuld met een emissietest die schadelijke stoffen direct op de weg meet: RDE (Real Driving Emissions). De nieuwe testprocedures maken het voor consumenten voortaan mogelijk om het brandstofverbruik en de emissies van hun auto beter in te schatten.