De BMW Concept iX3

Met een actieradius van maar liefst 400km.

BMW Group breidt zijn elektrificatiestrategie uit en presenteert een volledig elektrisch aangedreven variant van de BMW X3: de BMW Concept iX3. De auto maakt zijn debuut op de ‘Auto China 2018’ in Beijing. De BMW Concept iX3 is een voorbode van de uitbreiding van het gamma van BMW. Het eerste volledig elektrisch aangedreven model van BMW (BMW i is immers een submerk binnen BMW Group) is een volwaardige Sports Activity Vehicle (SAV) – een compromisloze auto als het gaat om functionaliteit en comfort.

BMW GROUP

De BMW Concept iX3 onderstreept het voornemen van BMW Group om zijn leidende positie op het gebied van elektrische mobiliteit te versterken. De uitbreiding van het gamma van lokaal emissievrije voertuigen is een van de belangrijkste actiepunten binnen de ACES activiteiten (Automated, Connected, Electrified en Services) waarop de groep de transformatie baseert van de mobiliteitssector in het kader van de strategie NUMBER ONE > NEXT. Andere belangrijke punten zijn semi-autonoom rijden, connectiviteit van het hoogste niveau en nieuwe digitale diensten. Onder de generieke term “iNext" werkt BMW Group aan het toekomstige gamma en daarin speelt de BMW Concept iX3 een essentiële rol.

Volledig elektrisch aangedreven auto’s van BMW worden voortaan voorzien van het BMW i logo. Zo ook de conceptauto, zowel op de zijkanten als op de achterzijde. BMW eDrive technologie is inmiddels al onderdeel van het plug-inhybride aandrijfsysteem van de BMW iPerformance modellen en van de MINI Cooper S E Countryman ALL4. In de BMW Concept iX3 biedt de technologie in deze verregaand geïntegreerde ontwikkelingsfase volledig elektrische mobiliteit. De uiteindelijke productieversie van de elektrisch aangedreven SAV profiteert daardoor ook van de technologische basis van de aandrijflijn van de BMW iNext, die in 2021 wordt gepresenteerd.

Leidende positie

De BMW Concept iX3 onderstreept het voornemen van BMW Group om zijn leidende positie op het gebied van elektrische mobiliteit te versterken. De uitbreiding van het gamma van lokaal emissievrije voertuigen is een van de belangrijkste actiepunten binnen de ACES activiteiten (Automated, Connected, Electrified en Services) waarop de groep de transformatie baseert van de mobiliteitssector in het kader van de strategie NUMBER ONE > NEXT. Andere belangrijke punten zijn semi-autonoom rijden, connectiviteit van het hoogste niveau en nieuwe digitale diensten. Onder de generieke term “iNext" werkt BMW Group aan het toekomstige gamma en daarin speelt de BMW Concept iX3 een essentiële rol.

200 kW / 400pk

De BMW Concept iX3 is een nieuwe mijlpaal op de weg naar lokaal emissievrije mobiliteit in het kader van de elektrificatiestrategie van BMW Group. En opnieuw is het een SAV die de weg bereidt voor een nieuwe en baanbrekende vorm van rijplezier waar BMW om bekendstaat. De huidige BMW X5 xDrive40e iPerformance (brandstofverbruik 3,3-3,4 l/100 km; stroomverbruik gecombineerd 15,3-15,4 kWh/100 km en gecombineerde CO2-emissie 77-78 g/km) debuteerde in 2015 als het eerste plug-inhybride model van BMW. En de BMW ActiveHybrid X6 uit 2009 was ‘s werelds eerste Sports Activity Coupe (SAC) met hybrideaandrijving.

Emissievrij rijplezier

De BMW Concept iX3 is de voorbode van de samensmelting van het veelzijdige rijplezier waar de BMW X modellen om vermaard zijn, met lokaal emissievrije aandrijving. De vijfde generatie van de elektromotor die voor de SAV is ontwikkeld, heeft een vermogen van meer dan 200 kW (270 pk). De eveneens voor dit model ontwikkelde hoogspanningsbatterij heeft een nettocapaciteit van meer dan 70 kWh, wat genoeg is om de volledig elektrische SAV een actieradius te geven van meer dan 400 kilometer in de WLTP-testcyclus. Een ander kenmerk van de hoogspanningsbatterij voor de vijfde generatie van de eDrive technologie is zijn geoptimaliseerde laadvermogen. Het energie-opslagsysteem is voorzien van een nieuw ontwikkelde Charging Control Unit en is ontworpen voor snelladers die tot 150 kW genereren. De hoogspanningsbatterij kan in slechts 30 minuten worden opgeladen bij zo’n snellaadstation.

Onderscheid in design

Het BMW logo en de nierengrille tonen de banden met het merk BMW i. De gesloten grille – dat vermindert de luchtweerstand en biedt dus aerodynamisch voordeel – met de BMW i-Blue contouren zetten het thema BMW i Vision Dynamics voort die werd ingezet door de BMW i Vision Dynamics.
Andere kenmerken van de BMW Concept iX3 zijn de BMW i Blue accenten rond het merklogo op de grille en langs de dorpels en een diffuser in carrosseriekleur, geïntegreerd in het paneel onder de achterbumper. Deze stijlelementen contrasteren scherp met de matte carrosseriekleur Moonstone Silver. De conceptauto is verder voorzien van lichtmetalen wielen van een aerodynamisch geoptimaliseerd design.

i Vision Next

Behalve het werelddebuut van de BMW Concept iX3 en het concept van de BMW i Vision Dynamics biedt de stand van BMW Group in Beijing ook ruimte voor de belichting van het onderscheidende design van BMW i ten opzichte van BMW. De vormgeving van de BMW i Vision Dynamics kenmerkt zich door de vernieuwende designtaal die exclusief is voor de auto’s van BMW i. Het herkenbare uiterlijk van de auto’s van BMW i kenmerkt ook de toekomstige modellen van het merk. Het studiemodel van het eerste volledig elektrische model van BMW kenmerkt zich nadrukkelijk met zijn robuuste maar verfijnde uitstraling als allround SAV; dat uiterlijk heeft natuurlijk niets te lijden onder de emissievrije aandrijflijn die zich onder in de auto bevindt. De elektrische aandrijving is slechts af te leiden uit de designelementen in de designtaal van BMW i, zoals hierboven beschreven.

BMW is klaar voor WLTP
De nieuwe BMW 8 Serie Coupé
De nieuwe BMW X5

BMW is klaar voor WLTP

Vanaf september 2018 wordt de NEDC vervangen door een nieuwe, meer realistische rijcyclus met de naam WLTP („Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“). Deze wordt bovendien aangevuld met een emissietest die schadelijke stoffen direct op de weg meet: RDE (Real Driving Emissions). De nieuwe testprocedures maken het voor consumenten voortaan mogelijk om het brandstofverbruik en de emissies van hun auto beter in te schatten.

De nieuwe BMW 8 Serie Coupé

Het belangrijkste doel tijdens de ontwikkeling van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé was opwindende rijdynamiek. De carrosserie, aandrijflijn en wielophanging zijn specifiek afgestemd op wegligging, precisie en stabiliteit van het hoogste niveau, zoals wordt verwacht van een sportauto van de hoogste klasse. Het nieuwe model geeft het modellenoffensief van BMW in het hogere luxe-segment een extra dynamische start.

De nieuwe BMW X5

De BMW X5 opende twintig jaar geleden het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV). De BMW X5 is tevens de grondlegger van de BMW X familie en marktleider in het premium AWD-segment. En die status heeft de BMW X5 tot op de dag van vandaag. “De nieuwe BMW X5 is de essentie van de BMW X familie en heeft in zijn vierde generatie een krachtigere, modernere uitstraling dan ooit”, aldus Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.