De nieuwe BMW M3 CS

BMW M GmbH presenteert naast de M4 GTS en M4 CS nog een exclusief, gelimiteerd model in de vorm van de nieuwe BMW M3 CS. Het model zet de decennialange traditie voort van succesvolle, speciale M edities die in 1988 begon met de E30 BMW M3 Evolution. Tegelijkertijd biedt krachtige vierdeurs sedan een sublieme mix van dynamiek en dagelijkse bruikbaarheid. De nieuwe BMW M3 CS is een speciale uitvoering van BMW M GmbH die vanaf maart 2018 in een oplage van circa 1.200 exemplaren wordt geproduceerd.

6 cilinders, 460pk

De nieuwe BMW M3 CS is voorzien van de zescilinder-in-lijn benzinemotor met BMW M TwinPower Turbo techniek die zijn potentieel al in de huidige BMW M3 heeft bewezen. De motor is standaard gekoppeld aan de BMW M Double Clutch Transmission (M DCT) met zeven versnellingen en voorzien van een speciaal voor de CS ontwikkeld sportuitlaatsysteem.
Het vermogen van de motor in de BMW M3 CS bedraagt 338 kW (460 pk), ofwel
7 kW (10 pk) meer dan dat van de BMW M3 met Competition Pack. Het maximumkoppel komt uit op 600 Nm, een toename van 50 Nm.
De BMW M3 CS accelereert in slechts 3,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 280 km/u.

Exterieur

Een van de belangrijkste ingrediënten van het bijzonder dynamische karakter van de BMW M3 CS is de rigoureuze toepassing van lichtgewicht design. De motorkap, het dak, de splitter onder de voorzijde, de rand van de achterspoiler, de diffuser onder de achterzijde en zelfs de eendelige
aandrijfas zijn vervaardigd van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Daardoor weegt de auto slechts 1.585 kilogram rijklaar (RDW gewicht 1.485 kg).
De nieuwe splitter aan de voorzijde, is gemaakt van ongelakt koolstofvezel. Voor optimale aerodynamica is op de BMW M3 CS de voorsplitter gecombineerd met een CFRP diffuser aan de achterzijde en een spoilerrand (‘Gurney’) op de achterklep, waarmee dynamische lift wordt onderdrukt.
De motorkap (met een luchtuitstroomopening aan de voorzijde van de M powerdome) is volledig vervaardigd van lichtgewicht, extreem stijf en hoogwaardig CFRP. De achterlichten van de BMW M3 CS zijn uitgevoerd in Black line design.

Lichtgewicht technologie

De nieuwe BMW M3 CS is standaard uitgerust met M compound remmen. De voorste remklauwen zijn elk voorzien van vier zuigers, de achterste van twee zuigers. De M3 CS beschikt over 9 J x 19 inch lichtmetalen wielen op de vooras en 20 J x 20 inch exemplaren op de achteras in DTM-design in de kleur Orbit Grey Matt. Ook op de wielen is lichtgewicht technologie toegepast; de voorste wegen per stuk rond de negen en de achterste rond de tien kilogram.
De lichtmetalen wielen in DTM design (V-spaak styling 763 M in Orbit Grey) zijn speciaal ontwikkeld voor de BMW M4 en M3 CS. Standaard zijn Michelin Pilot Sport Cup 2 banden gemonteerd in de maten 265/35 R19 (vóór) en 285/30 R20 (achter). Dit zijn semi-slick wedstrijdbanden, maar ze zijn ook voor de openbare weg toegelaten. De banden bieden ongeëvenaarde grip en dwarsstabiliteit op hoge snelheden op het circuit, maar ook optimale
tractie voor het accelereren vanuit hairpins. De BMW M3 CS kan zonder bijkomende kosten ook worden besteld met Michelin Sport banden die gericht zijn op gebruik op de openbare weg.

Interieur

Het interieur van de BMW M3 CS valt op door de verfijnde combinatie van Alcantara en lederen Merino bekleding (voorstoelen en achterbank) in de kleurencombinatie Silverstone/zwart. De gewicht besparend geconstrueerde middenconsole is evenals de balg van de handrem
uitgevoerd in hoogwaardig alcantara met contraststiksel in Dunkelgrau. De armsteunen zijn uitgevoerd in veel grip biedend alcantara. De interieurlijsten in Alcantara Anthrazit met geperforeerd CS embleem ronden het interieur op exclusieve wijze af. Eveneens opvallend zijn de standaard 1-zone airconditioning (wat ook enkele kilogrammen gewicht spaart ten opzichte van de reguliere BMW M3) en de in rood uitgevoerde startstopknop.
Optioneel is de BMW M3 CS uit te rusten met een Alcantara M Sportstuurwiel met 12 uurs markering.

De nieuwe BMW 8 Serie Coupé
De nieuwe BMW X5
De nieuwe BMW M5 Competition

De nieuwe BMW 8 Serie Coupé

Het belangrijkste doel tijdens de ontwikkeling van de nieuwe BMW 8 Serie Coupé was opwindende rijdynamiek. De carrosserie, aandrijflijn en wielophanging zijn specifiek afgestemd op wegligging, precisie en stabiliteit van het hoogste niveau, zoals wordt verwacht van een sportauto van de hoogste klasse. Het nieuwe model geeft het modellenoffensief van BMW in het hogere luxe-segment een extra dynamische start.

De nieuwe BMW X5

De BMW X5 opende twintig jaar geleden het segment van de Sports Activity Vehicle (SAV). De BMW X5 is tevens de grondlegger van de BMW X familie en marktleider in het premium AWD-segment. En die status heeft de BMW X5 tot op de dag van vandaag. “De nieuwe BMW X5 is de essentie van de BMW X familie en heeft in zijn vierde generatie een krachtigere, modernere uitstraling dan ooit”, aldus Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design.