De nieuwe BMW M5 Competition

BMW M GmbH heeft de race-eigenschappen van de high-performance BMW M5 verder aangescherpt en een nog krachtigere versie ontwikkeld: de nieuwe BMW M5 Competition.

Competition Pack

Bestelbaar vanaf juni 2018.

BMW M GmbH heeft de race-eigenschappen van de high-performance BMW M5 verder aangescherpt en een nog krachtigere versie ontwikkeld. De nieuwe BMW M5 Competition (gecombineerd brandstofverbruik: 10,8 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 246 - 243 g/km) zet de nieuwe maatstaf in zijn klasse op het gebied van prestaties. De introductie van de nieuwe BMW M5 Competition creëert een nieuwe productcategorie. In de toekomst worden de krachtigste uitvoeringen van de high-performance modellen door BMW M GmbH als opzichzelfstaande modellen gelanceerd. Deze nieuwe status weerspiegelt het individuele karakter van de BMW M5 Competition. Het betekent ook het volgende hoofdstuk van het succesverhaal dat begon met het M Competition Package (inclusief vermogenstoename) voor de vorige generatie BMW M5, waarop de nieuwe BMW M5 Competition overtuigend voortborduurt.
Het Competition Pack is vanaf begin juni bij BMW Jer. de Fonkert te bestellen voor € 9.151. De vanafprijs van de BMW M5 bedraagt € 161.500.

- 7mm verlaagd onderstel met speciale demperhydraulica, stuggere veren, hogere camberwaarden van de voorwielen en gemodificeerde spoor- en stabilisatorstangen aan de achterzijde.
- 20 inch lichtmetalen M wielen (SA2FQ) in Y-spaak desging (styling 789M), gesmeed en uitgevoerd in bi-color.
- BMW M Sport uitlaatsysteem (SA1MA)
- Elementen in hoogglans BMW Individual Shadow Line worden aangevuld met een hoogglans afwerking van de grille, kenmerkende BMW M kieuwen, achterspoiler, inzet van de diffusor en de buitenspiegelkappen.
- De aanduiding ‘Competition’ is toegevoegd op de achterklep in dezelfde stijl als het zwarte BMW M5 logo.
- BMW M veiligheidsgordels met een ingetogen streepdesign in BMW M kleuren en modelspecifieke vloermatten.

Circuiteigenschappen

De nieuwe BMW M5 Competition combineert circuiteigenschappen met optimaal gemak voor dagelijks gebruik, wat kenmerkend is voor elk BMW M model. De vermogensupgrade bedraagt 19 kW (25 pk) tot 460 kW (625 pk) ten opzichte van de reguliere versie, terwijl het reactievermogen nog feller is en het chassis specifiek is afgesteld voor maximale dynamiek, wendbaarheid en precisie. De 4,4-liter V8 motor met TwinPower Turbo technologie is voor de BMW M5 Competition geoptimaliseerd en levert een maximumkoppel van 750 Nm over een breder toerenbereik – van 1.800 tot 5.800 t/min. Dankzij de zeer krachtige motor accelereert de nieuwe BMW M5 Competition in 3,3 seconden van 0-100 km/u en in 10,8 seconden van 0-200 km/u. Net als de reactiesnelheid van de motor is het geluid van de standaard gemonteerde M Sport uitlaat aanpasbaar via een druk op de knop. De bestuurder kan ook kiezen voor een bescheiden soundtrack met behulp van de M Sound Control knop.

8-traps M Steptronic

Modelspecifieke motorsteunen bieden een stevige verbinding tussen aandrijving en voertuigstructuur. Dit heeft een merkbaar effect op het reactievermogen, de scherpte bij het insturen en de beleving van het motorgeluid in de BMW M5 Competition.
De aandrijfkrachten worden via een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic naar het wegdek gedirigeerd. Tevens is de BMW M5 Competition voorzien van M specifieke M xDrive vierwielaandrijving en het actieve M differentieel op de achteras. De centraal gestuurde interactie tussen de twee systemen optimaliseert de tractie, wendbaarheid en stabiliteit.

Performancegericht

Het M xDrive systeem legt de nadruk op achterwielaandrijving voor een performancegerichte rijsensatie. De nieuwe BMW M5 Competition voegt daar nog de M Dynamic Mode aan toe met drie rijprogramma’s die zijn afgestemd op circuitgebruik: 4WD, 4WD Sport en 2WD dat volledige achterwielaandrijving inschakelt en de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) deactiveert. Nauwkeurig op de prestaties van de motor aangepaste chassistechnologie zorgt voor een zeer accurate handling op de limiet. Specifieke kenmerken zijn het 7 millimeter verlaagde onderstel, speciale demperhydraulica, stuggere veren, hogere camberwaarden van de voorwielen en gemodificeerde spoor- en stabilisatorstangen aan de achterzijde. Tot de standaarduitrusting behoren ook exclusieve 20-inch gesmede lichtmetalen M wielen met verschillende bandenmaten voor en achter.

Opvallend design

Opvallende designfeatures benadrukken het exclusieve karakter van de nieuwe BMW M5 Competition. Elementen in hoogglans BMW Individual Shadow Line worden aangevuld met een hoogglans afwerking van de grille, kenmerkende BMW M kieuwen, achterspoiler en buitenspiegelkappen. De aanduiding ‘Competition’ is toegevoegd op de achterklep in dezelfde stijl als het zwarte M5 logo. Zwarte veiligheidsgordels met een ingetogen streepdesign in BMW M kleuren en modelspecifieke vloermatten voegen een onderscheidend accent toe aan het interieur van de nieuwe BMW M5 Competition. Een grafische ‘M Competition’ afbeelding verschijnt in het instrumentenpaneel als de auto tot leven wordt geroepen.

De nieuwe BMW Z4 First Edition
De nieuwe BMW 3 Serie Sedan
BMW is klaar voor WLTP

De nieuwe BMW Z4 First Edition

Laat iedereen nonchalant achter zich: de nieuwe BMW Z4 First Edition ontvouwt vanuit elk perspectief een nieuwe dimensie van rijden met open dak. Een speciale editie met de esthetiek van een roadster en de dynamiek van een BMW M model. De unieke BMW Z4 First Edition is slechts tijdelijk leverbaar. Exclusief uitgevoerd in Frozen Orange metallic. Met open of gesloten kap – deze buitengewone BMW Roadster streeft met zijn volle 340 pk naar grenzeloze vrijheid. De wereldpremière van de nieuwe BMW Z4 vindt plaats in oktober tijdens Mondial de l’Automobile in Parijs.

De nieuwe BMW 3 Serie Sedan

Begin juni mochten enkele autojournalisten van over de hele wereld een prototype van de nieuwe BMW 3 Serie testen op de Nordschleife van de Nürburgring. Het perfecte traject om de rijdynamische doorontwikkelingen aan de motor, het onderstel en de besturing op de proef te stellen. De sportsedan liet zien wat rijdynamiek in een BMW 3 Serie betekent. Het exterieur was nog gecamoufleerd maar zijn karakter als ultieme rijmachine werd eens te meer indrukwekkend onderstreept.

BMW is klaar voor WLTP

Vanaf september 2018 wordt de NEDC vervangen door een nieuwe, meer realistische rijcyclus met de naam WLTP („Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure“). Deze wordt bovendien aangevuld met een emissietest die schadelijke stoffen direct op de weg meet: RDE (Real Driving Emissions). De nieuwe testprocedures maken het voor consumenten voortaan mogelijk om het brandstofverbruik en de emissies van hun auto beter in te schatten.